Officiel Tour de France plakat 2022

From 425,00DKK

  • 50x70
  • Mørk egetræsramme
  • Sort træramme
  • Ingen ramme
Se kurv

Beskrivelse

Officiel Tour de France plakat 2022 – altså det plakatdesign der vandt konkurrence om at blive den officielle plakat for den store cykelkonkurrence der har start i København den 1. juli.

Vi er så glade for, at vi har fået muligheden for at tilbyde vores kunder denne flotte plakat. Den er designet af Peter Ludvigsen, der af en kollega blev opfordret til at deltage i konkurrencen om at designe den officielle Tour de France plakat for 2022.
Her kan du læse hans egne ord om processen fra start til slut – og han deler også sine ideer og tanker bag designet.

“Da jeg for år tilbage udarbejdede en illustration til 6-dages løbet, i samarbejde med Henrik Elmgren, mente min kollega, at plakatopgaven til Tour de France var noget for mig. Jeg brugte et par uger på projektet og fik sendt mit forslag afsted inden deadline. Vinderen ville få direkte besked senest i starten af august 2021.”

 

Præmien var en rejse til Paris, ophold og invitation til præsentationen af Tour de France 2022 samt adgang til de tre starter i Danmark.

Den 15. juli 2021 blev jeg kontaktet af en Simon Kærup som er presse- og kommunikationschef for GRAND DÉPART COPENHAGEN.

Simon kunne fortælle, at jeg var blevet udvalgt af ASO, (Amaury Sport Organisation ) som er en del af den Franske mediegruppe EPA, der er arrangør af sportsarrangementer som f.eks Paris-Nice, Paris-Robaux og Tour de France.

Clément Zech fra ASO kontaktede mig dagen efter og fortalte, at de var meget begejstrede for mit forslag. Han havde dog et par ønsker til nogle små justeringer. Clément arrangerede nogle dage senere et videomøde med flere Tour de France repræsentanter, hvor de gav udtryk for deres begejstrede over mit forslag. Justeringerne handlede mest om trøjerne, hvor der bl.a. skulle indarbejdes et dansk flag.

Jeg nåede at lavet ca. 15 varianter af motivet inden jeg den 07.09.21 fik besked om, at min seneste udgave var blevet godkendt af Tour de France ledelsen – de var meget tilfredse med resultatet.
Clément inviterede mig samtidig til et arrangement i Paris den 14.10.21 hvor præsentationen af Tour de France 2022 ville blive afsløret sammen med den officielle plakat.
Min kone og jeg fløj således til Paris for at deltage i arrangement der afholdtes i messe- og kongrescenter “Palais des Congrès”.

Det var et imponerende arrangement med mere end 3.500 inviterede der skulle overvære præsentationen.

Arrangementet startede med verdenspremiere på Tour de France for kvinder, Tour de France Femmes avec Zwift. De 8 etaper skal køres i det nordfranske bliver gennemgået på den imponerende storskærm.

Herefter indtager Kronprins Frederik scenen og fortæller om Danmark som cykelland og de tre danske etaper, der starter i hhv. København, Roskilde og Sønderborg. I samme øjeblik at Kronprinsen er færdig toner min plakatillustration frem på storskærmen.
Da præsentationen er slut, er der ‘Press Kit’ kataloger med mit design på forsiden til alle inviterede. Det ser flot ud og jeg er stolt af min løsning på opgaven.
Efter arrangement var der vin og kanapéer på “Maison du Danemark” øverste etage med deltagelse af bl.a. Alex Petersen, Jacob Fuglesang, Kasper Asgreen, Cecilie Uttrup Ludwig og Kronprins Frederik.

Herunder følger lidt omkring min inspiration og designproces:

Inspiration

I konkurrencebetingelserne står der følgende:

• Være originalt

• Let kunne associeres til Tour de France

• Være forståeligt for alle

• Afspejle hele løbet

• Matche Tour de France’s særlige kendetegn

• Ikke kunne associeres til et specifikt sted (fx land, by eller område)

• Ikke være mørkt og kedeligt, men gerne farverigt og levende

Inspirationen er hentet fra det hvide hjul i Tour de France logoet.

Motivet er bygget op på en kvadratisk baggrund som består af en 55 x 55 små cirkler. Cirklerne er sat op i forskellige størrelser og ved at forbinde nogle af dem med hinanden, opstår der forskellige figurer som cykelryttere, vej og baggrund.

Det er tanken at de cirkulære former skal give associationer til de energier der slippes løs under et cykelløb.
Farverne er enkle og klare med den gule Tour de Frans farve som den mest dominerende. De øvrige farver er inspireret af cykelholdene trøjer og den fest der altid er omkring et Tour de France løb, når feltet kører gennem byer og de smukke landskaber.

De fire trøjer, den gule førertrøje, den prikkede bjergtrøje, den grønne sprintertrøje samt den hvide ungdomstrøje er lagt ind i motivet. Senere udarbejdes ‘den danske trøje’ og den blev på tilsvarende vis langt ind i motivet. Hele motivet er drejet 18 grader til venstre så det matcher Tour de France logo og øvrige materiale.
Motiv er udarbejdet så det kan tilpasses og beskæres i forskellige formater.”

Peter Ludvigsens medlemsprofil.

Teksten er hentet fra siden “www.designdenmark.dk”.

Yderligere information

Format
  • 50x70
Ramme
  • Mørk egetræsramme
  • Lys egetræsramme
  • Sort træramme
  • Hvid træramme
  • Ingen ramme

Du kunne også være interesseret i...